
Hvordan blir vi Norges beste rådgivere?
–For boligbyggelagene er rådgiverrollen helt sentral i kundearbeidet. Dette pilotprosjektet gir boligbyggelagene en unik mulighet til å forstå hvordan rådgiverne selv opplever arbeidshverdagen sin, og hvilke tiltak som kan bidra til en enda mer effektiv og treffsikker tjenesteleveranse, sier Anne Lise Hagen Fredriksen, direktør for kompetanse og utvikling i NBBL.
Workshopen er spesielt utviklet for rådgivere i boligbyggelag og gir både deltakerne og boligbyggelagene innsikt i hva som fungerer godt i hverdagen, hvor utfordringene ligger, og hva som skal til for å løfte rådgiverrollen.
–Dette handler ikke om å finne feil, men om å løfte frem styrker, identifisere forbedringsområder og utvikle løsninger sammen. Gjennom en strukturert prosess får rådgiverne satt ord på hva som skaper verdi i jobben deres, og hva som kan gjøres smartere, sier Magnus Haukvik-Johansen, seniorrådgiver for kompetanse & utvikling i NBBL.
En metodikk som gir innsikt og handling
Workshopen ledes av Haukvik-Johansen, som har lang erfaring med å fasilitere slike prosesser. Den bygger på en metodikk som hjelper deltakerne med å identifisere utfordringer, foreslå konkrete løsninger og prioritere hvilke tiltak som gir størst effekt.
Gjennom en strukturert tilnærming kartlegges arbeidshverdagen til rådgiverne: Hva gir vind i seilene? Hva holder oss tilbake? Hvordan kan vi jobbe mer effektivt og skape bedre kundeopplevelser?
–Vi bruker en metode som sikrer at alle kommer til orde, slik at vi får et helhetlig bilde av hva som skal til for å bli enda bedre. Det handler om å utvikle rådgiverrollen på en måte som gagner både boligbyggelaget, rådgiverne selv og kundene, sier Haukvik-Johansen.
Erfaringer fra USBL og GOBB
Blant boligbyggelagene som har gjennomført workshopen, er USBL og GOBB. Rådgiverne derfra trekker frem både ny innsikt og konkrete tiltak som viktige gevinster fra prosessen.
Jasmina Pobric, tjenesteansvarlig for rådgiving i USBL, påpeker at det å bli Norges beste rådgivere krever både effektive arbeidsprosesser og solid opplæring:
–For å håndtere store porteføljer og møte kundenes forventninger på en realistisk måte er det viktig å ha fokus på dette. Workshopen ga oss verdifull innsikt i hvordan vi kan videreutvikle rådgiverrollen i USBL. Med mer effektive arbeidsprosesser og god opplæring kan vi levere tjenester av høy kvalitet som imøtekommer kundenes økende behov.
Jasmina Pobric, USBL
Også i GOBB trekker rådgiverne frem hvordan workshopen ga bedre forståelse av både egne arbeidsmetoder og videre utviklingsmuligheter.
–Det var en annerledes og lærerik dag, og rapporten gir en svært nyttig innsikt for videre strategisk arbeid. Samtidig var arbeidsmetoden i workshopen effektiv og åpnet for at flere ulike synspunkter fikk plass, sier Stine Mari Børthus, leder for rådgivingsavdelingen i GOBB.
Stine Mari Børthus, GOBB
Hvorfor bør ditt boligbyggelag bli med?
Boligbyggelagene som har deltatt så langt, opplever at workshopen gir en verdimessig forankring i hva rådgiverrollen egentlig handler om. Den gir en mulighet til å stoppe opp, reflektere, og sammen finne ut hvordan man kan utvikle seg videre – både som enkeltpersoner og som organisasjon.
–Workshopen er spesialtilpasset boligbyggelag og fasiliteres av NBBL. Vi ønsker kontakt med flere boligbyggelag som ønsker å utforske rådgiverrollen sammen med oss, avslutter Haukvik-Johansen.
Ta kontakt med Magnus Haukvik-Johansen på mhj@nbbl.no