• Boligpolitikk
  • For boligbyggelag
  • For borettslag og sameier
  • Om oss
  • Statistikk og fakta
  • Logg inn
  • Søk
  1. NBBL
  2. Aktuelt
  3. Endring av garantireglene ved salg av ny bolig: Fortsatt misforhold mellom kostnad og reell forbrukerbeskyttelse
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde lenker og materiell som ikke lenger er gjeldende.

Endring av garantireglene ved salg av ny bolig: Fortsatt misforhold mellom kostnad og reell forbrukerbeskyttelse

Garantireglene i bustadoppføringslova er nå evaluert og enkelte lovendringer er vedtatt. NBBL har ment at det er behov for nytenkning på området, da undersøkelser utført i forbindelse med NOU 2016:10 viser at garantien er dyr for entreprenørene og lite brukt av forbrukerne.
mandag 30. april 2018

(Les "Garantier etter bustadoppføringslova – tid for nytenkning")

Til tross for utvalgets funn har verken regjering eller Storting sett behov for nye løsninger. Ordningen videreføres i det vesentligste, men med noen små endringer.

Fortsatt fem års garantitid

Utvalget som har vurdert garantireglene gikk inn for en reduksjon av garantitiden fra fem til to år. Begrunnelsen var i all hovedsak at de fleste mangler oppdages i toårsperioden, at garantiene er lite brukt og at det er mye penger å spare for entreprenørene ved en slik reduksjon. NBBL støttet dette forslaget. Regjering og Storting har vurdert det annerledes, og lagt vekt på det potensielle tapet forbrukerne kan bli påført ved at det oppdages mangler senere i reklamasjonstiden og entreprenøren ikke kan gjøre opp for seg.

Innføring av garanti ved salg av ny bolig etter avhendingslova

Er arbeidet på tomta fullført når kjøpsavtalen inngås, reguleres avtaleforholdet av avhendingslova og ikke bustadoppføringslova. Avhendingslova har frem til nå ikke inneholdt regler om garanti.  Utvalget påpekte at dette fører til at enkelte entreprenører venter med å selge boliger til byggearbeidene er ferdigstilt. For å unngå omgåelser ble det foreslått garantiplikt også ved slike salg, men avgrenset til å gjelde i ett år etter ferdigstillelse. NBBL var negativ til forslaget, da vi ikke er kjent med at dette er et utbredt problem i den del av bransjen vi har kontakt med. I de fleste boligprosjekter er salg i en tidlig fase en forutsetning for at prosjektet i det hele tatt skal bli realisert.

Kommunal- og forvaltningskomitéen bemerket i sin behandling av saken at flere av hensynene bak garantireglene gjør seg gjeldene også for nye boliger som er ferdigstilt på avtaletidspunktet. Det blir derfor innført en plikt til å stille garanti for salg som finner sted inntil seks måneder etter fullføring av boligen. Dette gjelder ved slag bolig eller fritidsbolig til forbrukere, hvor selger gjør dette som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerens hevingsrett for uteblitt garanti fjernes

Ved forrige revisjon av bestemmelsen (i kraft 1.1.2017) ble entreprenørens plikt til å stille garanti utsatt til eventuelle avtaleforbehold er bortfalt. Ved denne typen avtaler ble forbrukeren gitt hevingsrett dersom garantien ikke senere kom på plass. Utvalget som evaluerte garantireglene var negativ til dette og det samme har NBBL og andre høringsinstanser vært. Hevingsretten er nå vedtatt fjernet, og erstattet av en rett for forbrukeren til å holde tilbake alt vederlag frem til garanti foreligger. En konsekvens av de nye reglene er at forbrukeren alltid kan kreve at garanti etter bustadoppføringslova § 12 er på plass før det betales inn forskudd.

Ingen endring av selve garantiordningen

NBBL har lenge tatt til orde for at dagens garantiordning bør endres, for eksempel ved at den erstattes av en forsikringsordning. Dette er blant annet begrunnet med at ordningen med bankgaranti er dyr, og at bankene, i motsetning til forsikringsselskapene, som regel stiller krav til sikkerhet hos entreprenøren. Både regjering og Storting mener imidlertid at det ikke er behov for dette. Dagens ordning opprettholdes fordi den oppfattes å gi god forbrukerbeskyttelse. Det er påpekt at forsikringsselskap også i dag tilbyr garanti, og at det er konkurranse i markedet som holder prisene nede.

NBBL mener at god sikkerhet for forbrukerne er viktig. Men når det viser seg at ordningen er såpass lite brukt, er det grunnlag for å stille spørsmål ved om tilfredsstillende forbrukerbeskyttelse kan oppnås på en annen og rimeligere måte. NBBL vil derfor fortsatt jobbe for en garantiordning som sikrer forbrukerne uten å påføre seriøse boligselgere unødvendige kostnader.

NBBL

Postadresse: Postboks 452 Sentrum, 0104 Oslo
Besøksadresse: Stortorvet 10 (inngang Møllergata), 0155 Oslo
E-post: nbbl@nbbl.no
Telefon: 22 40 38 50
Org.nr.: 950850493

Aktuelt
Presserom
Kontaktpersoner

NBBL Fulltegningsforsikring AS
Borettslagenes Sikringsordning
Statistikk og fakta
Aktsomhetsvurdering

Finn ditt boligbyggelag
Nettbutikk
Jobb hos oss

English
Cookies og personvern
Utviklet av PromSys

Motta nyhetsbrev fra NBBL
Hold deg oppdatert på hva vi driver med og hva vi mener noe om.

Meld deg på nyhetsbrevet

  • Logg inn
  • Boligpolitikk
  • For boligbyggelag
  • For borettslag og sameier
  • Om oss
  • Statistikk og fakta
  • Søk
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Finn ut mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse.

OK