• Boligpolitikk
  • For boligbyggelag
  • For borettslag og sameier
  • Om oss
  • Statistikk og fakta
  • Logg inn
  • Søk
  1. NBBL
  2. Aktuelt
  3. Forbrukerne i sentrum av bolighandelen
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde lenker og materiell som ikke lenger er gjeldende.
Henning Lauridsen, NBBL.
Henning Lauridsen, NBBL.

Forbrukerne i sentrum av bolighandelen

Regler for kjøp og salg av bolig i avhendingsloven har betydning for både boligkjøpere og selgere. Derfor er loven av stor betydning for forbrukere flest.
fredag 24. august 2018

NBBL hadde forbrukerperspektivet i fokus på høringsmøtet i Justisdepartementet. Her ble regjeringens forslag til endringer i reglene om kjøp og salg av bolig etter avhendingsloven satt på dagsorden.

- Målet med loven er at kjøp og salg av bolig skal foregå så knirkefritt som mulig, og med færre konflikter enn det er i dag, sa statssekretær Rotevatn ved åpningen av møtet.

«As is» eller «som den er»

En av de viktigste endringene regjeringen foreslår er at selger ikke skal kunne ta «som den er» forbehold. I dag tas det så å si alltid et slikt forbehold ved salg av brukt bolig.

- I praksis fører det til at kjøper bare kan nå frem med mangelskrav for skjulte feil eller mangler dersom boligen er i «vesentlig dårligere stand» enn det er grunn til å forvente, sier Henning Lauridsen, avd. dir. i NBBL.

- NBBLs synspunkt er i hovedtrekk at det kan være fornuftig at selger får mer risiko og kjøper mindre for skjulte feil eller mangler enn det er i dag. Men det er på ingen måte gitt at det blir færre konflikter av dette, fortsetter Lauridsen.

Loven må være forbrukervennlig

For NBBL er det hensynet til forbrukerne – altså medlemmene i boligbyggelagene – som er viktigst når de nye reglene skal på plass, ikke de som har økonomisk interesse i handelen som f.eks. forsikringsbransjen, takstmenn, eiendomsmeglere etc.
 
- Både selgere og kjøpere er forbrukere og har like stort behov for beskyttelse. Derfor må loven legge til rette for en rettferdig og balansert risikofordeling mellom disse, sa Lauridsen på møtet.

Tilstandsrapport

I NBBL sitt innspill til regjeringens forslag om tilstandsrapport, var også forbrukerperspektivet i sentrum.

- Det som bør være med i en tilstandsrapport må være basert på en kost-nytte vurdering. Samt at både innhold og omfang må være forståelig for forbrukerne, avsluttet Henning Lauridsen fra talerstolen.

Dansk modell for boligomsetning

På møtet fikk statssekretær Rotevatn også overbragt en rapport om den danske modellen for boligomsetning fra Christian V. Dreyer i Eiendom Norge og Henning Lauridsen i NBBL.

NBBL

Postadresse: Postboks 452 Sentrum, 0104 Oslo
Besøksadresse: Stortorvet 10 (inngang Møllergata), 0155 Oslo
E-post: nbbl@nbbl.no
Telefon: 22 40 38 50
Org.nr.: 950850493

Aktuelt
Presserom
Kontaktpersoner

NBBL Fulltegningsforsikring AS
Borettslagenes Sikringsordning
Statistikk og fakta
Aktsomhetsvurdering

Finn ditt boligbyggelag
Nettbutikk
Jobb hos oss

English
Cookies og personvern
Utviklet av PromSys

Motta nyhetsbrev fra NBBL
Hold deg oppdatert på hva vi driver med og hva vi mener noe om.

Meld deg på nyhetsbrevet

  • Logg inn
  • Boligpolitikk
  • For boligbyggelag
  • For borettslag og sameier
  • Om oss
  • Statistikk og fakta
  • Søk
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Finn ut mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse.

OK