• Boligpolitikk
  • For boligbyggelag
  • For borettslag og sameier
  • Om oss
  • Statistikk og fakta
  • Logg inn
  • Søk
  1. NBBL
  2. Aktuelt
  3. Coop satser stort på sin egenart
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde lenker og materiell som ikke lenger er gjeldende.
Line C.B. Bjerkek i NBBL. Foto: Nadia Frantsen
Line C.B. Bjerkek i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

Coop satser stort på sin egenart

Medlemsinvolvering er viktig for Coop. I Coops avdeling for medlem og egenart satser de stort på innflytelse via eierskap.
torsdag 22. november 2018

- Eierskapet er det som skiller Coop fra de andre dagligvarekjedene på markedet, det er et av våre fremste konkurransefortrinn. Det lønner seg å være annerledes!

Det sier Camilla Marie Skogen, leder for Coops avdeling for medlem og egenart. De er en ung og energisk gjeng som motiveres av å jobbe for et felleskap med 1,7 millioner medeiere.

Intern stolthet er viktig

NBBLs egenartsprosjekt fikk noen timer med denne avdelingen som ga masse gode ideer og bekrefter noe vi allerede vet: eierskapet og muligheten for medlemsinvolvering, at overskuddet går tilbake til virksomheten, gir bred appell. Men det må kommuniseres slikt at det oppleves relevant for de vi ønsker å nå.

Coop er i likhet med NBBL og boligbyggelagene en samvirkevirksomhet, og vi har derfor mange likhetstrekk, selv om vi leverer helt ulike produkter og tjenester. Hos Coop jobber de med å blåse liv i tiltro til sin egenart.

- Stolthet internt er viktig for å nå ut til kundene. Kampanjefilmene vi har kjørt de siste årene har vi fått mye positive tilbakemeldinger på. Det er gøy å se at det vi har tro på også gir god gjenklang hos kundene våre, sier Skogen.

Neste skritt er å involvere eierne i hvordan Coop kan se ut i framtida. Det mener Skogen blir helt sentralt, men det blir deres oppgave å gjøre det interessant for medlemmene å involvere seg.

Bærekraftig forretningsmodell for framtida

Traust, tradisjonelt, men trygt, er gjerne assosiert med kooperasjon og samvirke. Med drahjelp fra delingsøkonomi og sirkulærøkonomi ser mange på modellen med nye øyne, samvirke er en bærekraftig forretningsmodell for framtida. Hvordan boligbyggelagene tar vare på eiendomsmassen er viktig for Norges miljømessige og økonomiske bærekraft.

– Det er inspirerende å møte andre i samvirkefamilien som deler den samme entusiasmen for gullet vi sitter på. Verken hos oss eller Coop er det investorer eller familier som tar ut overskuddet, men det går tilbake til gode for medlemmene. Hvordan Coop jobber med medlemsinvolvering er veldig interessant, og noe vi ser at både NBBL og boligbyggelagene kan hente inspirasjon fra, sier prosjektleder for NBBLs egenartsprosjekt, Line C.B. Bjerkek.

NBBL

Postadresse: Postboks 452 Sentrum, 0104 Oslo
Besøksadresse: Stortorvet 10 (inngang Møllergata), 0155 Oslo
E-post: nbbl@nbbl.no
Telefon: 22 40 38 50
Org.nr.: 950850493

Aktuelt
Presserom
Kontaktpersoner

NBBL Fulltegningsforsikring AS
Borettslagenes Sikringsordning
Statistikk og fakta
Aktsomhetsvurdering

Finn ditt boligbyggelag
Nettbutikk
Jobb hos oss

English
Cookies og personvern
Utviklet av PromSys

Motta nyhetsbrev fra NBBL
Hold deg oppdatert på hva vi driver med og hva vi mener noe om.

Meld deg på nyhetsbrevet

  • Logg inn
  • Boligpolitikk
  • For boligbyggelag
  • For borettslag og sameier
  • Om oss
  • Statistikk og fakta
  • Søk
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Finn ut mer om hvordan vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre brukeropplevelse.

OK