
Borettslagene må med for å unngå ladesmellen
– Elbilandelen går opp. Vi ser at svært mange borettslag ikke har kapasiteten som trengs for å løse eksisterende behov for elbillading, innledet Kirstin Leiros, styreleder i NBBL under Elbildebatten på Arendalsuka tirsdag.
Stortinget har mål om at alle biler som selges fra 2025 skal være utslippsfrie, men hvordan skal man nå dette målet og samtidig unngå ladesmell?
Et av tiltakene er statsstøtte til utbygging av ladeinfrastruktur i borettslag, argumenterte Leiros:
– Men hvis borettslagene alene skal ivareta den biten så vil det gå altfor sakte. Det må incentiver til for denne etableringen, og dette er et stort løft som må gjøres i fellesskap. Mange borettslag er klare. Vi inviterer til en felles dugnad.
– Må se på støtteordningene
I regjeringsplattformen har NBBL fått støtte for sitt krav om støtte til utbygging av ladeinfrastruktur i borettslag, sameier og garasjelag.
Ikke overraskende ble støtteordningen også nevnt da Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) presenterte veien mot nullutslippsmålet:
– Markedet må ta en stor del av denne jobben. Får vi til det, går det også raskest. Vi og Enova må ta ansvaret der vi ikke får til hurtigladere. Vi må se på støtteordningene i borettslagene.
Åsmund Aukrust (Ap) kritiserte imidlertid statsråden for å ikke være offensiv nok:
– Det som kommer nå er mindre ambisiøst enn det som ble lagt frem, sa han, med henvisning til regjeringsplattformen.
– Vi ønsker en nasjonal ordning for støtte til borettslag. I Oslo har det vært en kjempesuksess. Den samme ordningen bør vi få til nasjonalt, uttalte han kontant.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), stortingsrepresentant Stefan Heggelund (H) og stortingsrepresentant Åsmund Aukrust (Ap).