
Rett på jobb etter Amy
Store deler av landet merket uværet Amy i helga, og NRK melder om over 9000 skademeldinger til landets forsikringsselskap.
I Årdal rammet stormen for fullt fredag, og en video av taket til et borettslag på Årdalstangen som formelig flyr av bygget, har gått viralt.
Line Moen, daglig leder i Årdal Boligbyggelag, forteller at boligbyggelaget har fått mye å gjøre etter ekstremværet.
– Amy gjorde store ødeleggelser i Årdal og særlig Årdalstangen – på mange av våre borettslag, forteller hun.
Tidlig på plass
Boligbyggelagets driftsavdeling var på jobb allerede i helga og på plass mandags morgen, forteller Moen. I tillegg samarbeider de med lokale entreprenører. Disse startet tidlig mandags morgen arbeidet med å sikre bygninger og områder.
Boligbyggelaget har også sørget for at boligselskapene hadde informasjon tilgjengelig gjennom helga.
– Vi hadde dialog med en del av styrelederne lørdag formiddag, der vi sikret at de fikk gitt ut informasjon til andelseierne, sier daglig leder Moen, som er veldig glad for at ingen personer ble skadet under stormen.
Gode systemer lokalt
I Årdal har boligbyggelaget fått takstmann fra forsikringsselskapet på plass for å taksere de største skadene i dag. Ifølge NRK venter landets forsikringsselskap at antall skademeldinger bare vil fortsette å øke. Men hva gjelder egentlig ved storm og uvær?
NBBL-advokat Kirsti Bakke Aga er både årdøl og har bakgrunn fra forsikringsbransjen. Hun forteller at i utgangspunktet er gjenstander og bygninger som kan brannforsikres, også dekket for naturskader gjennom naturskadeforsikringsordningen.
– Skader på objekter eller områder som ikke omfattes, kan i enkelte tilfeller erstattes gjennom statens naturskadeordning. For boligselskaper er det ved omfattende skader på store hageanlegg hvor grensegangen i lovverket blir aktuell i praksis, sier Aga.
I akuttfasene av slike naturskadehendelser er det viktigste å sørge for umiddelbar sikring på skadestedet, for å hindre at skadeomfanget øker, presiserer advokaten.
– Dette har de fleste boligbyggelag og kommuner i rammede områder hatt gode systemer på i helga. Dersom boligselskapene har hatt utgifter knyttet til ekstraordinære tiltak for å avverge og begrense skadene, kan det fremmes krav om dekning av redningsomkostninger i forsikringsoppgjøret.
Deretter må boligselskapet skaffe seg oversikt over skadene, gjerne i dialog med boligbyggelaget.
– Noen har takstmenn i sving allerede. Herfra handler det naturligvis om å få meldt inn skadene til forsikringsselskapet så raskt som mulig og følge anvisningene som gis derfra. Vi vet fra forrige runde med ekstremværet Hans at forsikringsbransjen får svært travle tider, og at sanering og utbedring nødvendigvis vil kunne ta litt lenger tid enn normalt, sier Aga.
Mye er gjort med god beredskap
Flere boligselskaper har vist godt beredskapsarbeid i forkant av ekstremværet Amy, blant annet ved å oppfordre beboere til å rense løv fra avløp, sikre løse gjenstander og dele kommunal informasjon om beredskap og møtesteder dersom telefon og nødnett skulle svikte.
– Dette viser den konkrete verdien av å være en del av et boligselskap der man står sammen og hjelper hverandre når det virkelig gjelder, avslutter Aga.