Mange presseoppslag for boligbyggelagene
I begynnelsen av september lanserte NBBL en rapport om kjøpekraften til den typiske førstegangskjøperen. Rapporten er utarbeidet av NMBU og analyserer over 760 000 boligsalg i 45 kommuner mellom 2010 og 2020.
– Jeg er imponert over engasjementet og ikke minst innsatsen til folk ute i boligbyggelagene. Sammen har vi fått frem at NBBL er den aktøren som jobber for at flest mulig skal kunne eie sin egen bolig, sier NBBL-direktør, Bård Folke Fredriksen.
Han setter også pris på at entusiasmen og jobbingen har ført til så mange presseoppslag og leserinnlegg på trykk i hele landet. Det har i skrivende stund vært godt over 30 presseoppslag på indeksen i ulike byer over hele landet.
– Det er fantastisk at vi setter dagsorden på denne måten og at så mange nå diskuterer hvordan flere skal kunne klare å komme seg inn på boligmarkedet, sier Fredriksen.
Det er ennå ikke bestemt hvor ofte kjøpekraftindeksen skal utarbeides og offentliggjøres.
Samtlige boligbyggelag har blitt eller vil bli kontaktet angående samarbeid om lokale innsalg. Innsalgene gjøres puljevis pga. stor arbeidsmengde.