Strevsom sak med lykkelig utfall
– Etter en lang prosess som har vart innpå fem år, har vi endelig kunnet avslutte saken. Det gode samarbeidet med Arendal Boligbyggelag helt fra starten av, og senere juridisk med NBBL, har vært helt nødvendig for å oppnå dette resultatet, sier styreleder i Sameiet Bliksåsen, Olav Rosef.
Fem års kamp
Etter innflytting i boligene ble utbygger og entreprenør løpende bedt om at feil og mangler måtte utbedres. Det ble avholdt flere befaringer med utbygger sammen med teknisk kyndig fra Arendal BBL. Manglene som ble påpekt ble ikke rettet opp.
For å få en uhildet oversikt over kravet som etter hvert ble fremmet etter bustadoppføringsloven, engasjerte sameiet et velrennomert takseringsfirma som skrev en besiktigelsesrapport basert på befaring i april 2019.
Da det var umulig å få noen felles forståelse med utbygger og da rettingene ikke ble utført, ble det hentet inn et kostnadsoverslag på rettingsarbeidene. Dette for å ha et grunnlag for å vurdere kostnadsbildet som måtte legges til grunn for å kreve utløsning av garantiene.
Trenering
Da utbygger mente kostnadene var for høye ble det berammet et møte i august 2019 hvor rapporten og kostnadene ble drøftet. Det ble enighet om at utbygger innen 14 dager skulle få et eksternt firma til å gå gjennom overslaget og eventuelt komme med en vurdering og et alternativt kostnadsoverslag. Overslaget kom aldri.
Dette var grunnlaget for at garantisummene ble krevd utbetalt slik at sameiet selv kunne organisere og engasjere entreprenør for å utføre rettingsarbeidet, samt unngå foreldelse av kravet.
Dyre betongarbeider
På bankens initiativ godtok sameierne at banken kom med et kostnadsoverslag for rettingsarbeidet. Spesielt var det fokus på betongarbeidene da dette arbeidet var estimert med høyest kostnad. Da det ble etterlyst garantier på arbeidet som skulle utføres i regi av lokalbanken, ble disse ikke gitt. Det ble heller ikke gitt tilbakemelding på lekkasjene og hvordan de skulle tettes eller noe kostnadsoverslag. Banken trakk seg senere ut av rollen som «entreprenør».
Tenke langsiktig
Ommund Noddeland i Arendal BBL mener det er viktig å tenke langsiktig i slike reklamasjonssaker.
– Dessverre er det useriøse utbyggere som ikke blir stoppet og konsekvensen blir at kjøper befinner seg i en vanskelig situasjon der det tar lang tid å få løst problemet. Det er viktig at styret tar kontakt med sitt boligbyggelag. Skal boligselskapet vinne frem må styret engasjere byggingeniør/fagkyndig og advokat i en tidlig fase, og sammen kan de finne en god løsning, sier Noddeland.
Siste stopp ble Finansklagenemda
Etter mange, mange mailer og diskusjoner mellom partene – med og uten advokater – fikk saken et lykkelig utfall etter noen måneders saksbehandling hos Finansklagenemnda.
– Mangelsaker endrer seg ofte under sakens gang. I denne saken ble også banken motpart og da var klage til nemnda den beste økonomiske og strategiske løsningen fremfor domstolsbehandling, sier NBBLs advokat Laila Marie Bendiksen.
Myndighetene har nedsatt et utvalg for å se nærmer på byggefeil i bransjen. Bygg kvalitetsutvalget fremla våren 2020 en omfattende rapport. Denne rapporten kom blant annet med forslag til hvordan lovgiver kan sikre bedre forsikringsordninger og garantier for kjøp av nye boliger. NBBL jobber med denne saken sammen med andre bransjeaktører, for å sikre trygg eiendomshandel.