Målrettet digital satsing ga Boligbyggelaget Midt to priser

Eskil Solberg (t.h.) fra Boligbyggelaget Midt tok imot SoMe-prisen 2018, overrukket av Adrian Søbyskogen, daglig leder i CompEdge. (Foto: NBBL)
Boligbyggelaget Midt har satset på digital utvikling og tilstedeværelse i sosiale medier. Det har vist seg å være lukrativt på flere måter enn én.

Under NBBLs kurs i digital markedsføring i Bergen 5. og 6. mars, gjorde Boligbyggelaget Midt rent bord. De stakk av både med prisen for beste post i sosiale medier i 2018, i tillegg til prisen for beste sosiale medier-post produsert på selve kurset.

Markeds- og medlemsansvarlig i Boligbyggelaget Midt, Eskil Solberg, fikk dermed med seg to flotte statuetter hjem i kofferten.

- Det er alltid hyggelig å bli satt pris på og kollegaene synes selvsagt det var gøy, men siden vi er flere som har vært involvert i jobben hadde vi egentlig bygd opp forventningene litt på forhånd, innrømmer Solberg. Han forteller at Boligbyggelaget Midt har jobbet svært målrettet med digitale plattformer de siste årene, både gjennom å utvikle egne systemer og ved å kommunisere med medlemmer og beboere på digitale flater.

Merkbare resultater

Boligbyggelaget Midt har det siste året gjennomgått store forandringer. Ikke bare har de byttet navn fra Innherred Boligbyggelag, de har også fått en helt ny grafisk profil og rettet mer fokus mot det digitale. De satset så hardt at de opprettet en skjermet markeds- og medlemsstilling med solid påfølgende markedsbudsjett, til tross for at de er et forholdsvis lite boligbyggelag.

Styre og ledelse i Boligbyggelaget Midt har stor framtidstro og legger vekt på at boligbyggelaget må bli enda bedre på å kommunisere med medlemmene sine.

- Vi skal fremstå og opptre som en aktør som skaper bolyst, samtidig som vi skal være troverdige og nyskapende. Da gir det mening å investere tid og penger i digital utvikling og å ha en strategi for sosiale medier. Jobben som ble gjort gjennom fjoråret resulterte i at vi ble det boligbyggelaget med nest størst medlemsvekst i Norge, kun slått av våre venner i Haugesund. Det er vi stolte av, forteller Solberg.

Til stede der medlemmene er

Det er viktig for Boligbyggelaget Midt å være til stede der medlemmene deres er. For tiden er det særlig i sosiale medier, men også i trykte medier og ikke minst i personlige møter med medlemmer og beboere.

- Den personlige kontakten håper vi vel egentlig at vi aldri digitaliserer oss bort fra. Den betyr mye både for oss ansatte og for medlemmer og beboere, sier Solberg.

Selv har han bakgrunn fra salg og markedsføring innen reiseliv de siste 15 årene, bl.a. for Hurtigruten Svalbard, som han selv beskriver som «den kuleste destinasjonen vi har å by på i Nord-Europa». Han synes boligbyggelagsbransjen er veldig interessant.

- Den har en veldig sympatisk og samfunnsbyggende funksjon. På den andre siden er det kanskje ikke så enkelt å kommunisere boligbyggelagsbudskapet – kjennskapen til hva et boligbyggelag er og hva de driver med er generelt lav, spesielt på mindre steder. Her har vi definitivt en jobb å gjøre, for det er liten tvil om at borettslag og sameier er framtidas boform, også på «bygda», avslutter han.


Borettslagenes Sikringsordning

Sov bedre om natten!

Borettslagenes Sikringsordning gjør det økonomisk trygt å bo i borettslag.


Les mer